Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Makt og avmakt

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

Med ny arbeids– og velferdsetat, NAV, håper Arbeidslivstelefonen at hjelpeapparatet vil bedre kvaliteten, evner og kapasitet til å møte brukerne og deres behov. Ved at èn saksbehandler kan se saken under ett, slipper man at ansatte i flere etater må sette seg inn i samme sak, og brukerne kan dermed raskere gis et individuelt og målrettet tilbud.

Men hva skjer? Det har vært flere saker i media hvor man leser om folks avmaktsfølelse i møte med NAV. Dette forteller også innringerne om til Arbeidslivstelefonen.

For mange av de som tar kontakt med NAV, blir den de kontakter et menneske med myndighet og makt. De som jobber i NAV sitter i en maktposisjon.

Begrepet makt er i seg selv nøytralt – makt kan defineres som sjansen til å få gjennomslag for sin vilje i en sosial relasjon, uavhengig av hva denne sjansen beror på. Makt kan brukes for å hjelpe, og makt kan brukes for å skade.

Det kan være lett å overta kontrollen og bli overinvolvert når en arbeider med mennesker som er i en avmektig situasjon. Da er det fare for at en styrker avmaktsfølelsen istedenfor å styrke selvfølelsen til den man skal hjelpe.

En person som har sosiale eller psykiske problemer, opplever ofte at han eller hun har liten anledning til å påvirke situasjonen og har liten kontroll.

Det er viktig å formidle respekt for samtalepartneren, dette er et element av det å være empatisk. Empati dreier seg om opplevelsen av at en annen har evnen til å forstå oss og kan sette seg inn i vår situasjon. Dersom vi opplever dette, vil den vi snakker med bli opplevd som en god samtalepartner, eller en person som er empatisk. Man kan kanskje definere graden av empati til vår evne til å gi en positiv opplevelse av en samtale ved de verbale og nonverbale signaler vi sender ut.

Maktaspektet er til stede i alle former for samhandling mellom en saksbehandler og den som tar kontakt med NAV. I samtale med en som er i en avmaktsituasjon, er det lett å svekke posisjonen til vedkommende, dersom man ikke er bevisst på dette. Saksbehandleren må kunne bruke makten sin til å gi den som trenger hjelp mer kontroll over seg selv og sin situasjon.


Legg til kommentar

05. desember, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?