Produserer bedriftskulturen mobbere?
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
Èn av 20 plages av mobbing på jobben. Det er ikke lenger tvil om at dette utgjør et problem og at det ikke bare er mennesker med fra før tynnslitte nerver eller psykiske problemer som rammes. Vi kan vel også nå slå fast at psykiske problemer ikke bare oppstår i den privat sfære og influerer på arbeidsplassen, men også omvendt. Psykiske problemer kan oppstå i arbeidssituasjonen og forringe livskvaliteten til mennesker i så stor grad at sykemelding og arbeidsuførhet blir konsekvensen for enkeltmennesker.
AV LINDA PEDERSEN
Mobbing forståes her som gjentatte negative handlinger som utfrysing, latterliggjøring og det å bli oversett og ignorert. Det er vel neppe tvil om at mennesker som opplever psykiske overgrep på jobben, trenger behandling og hjelp. Men hvis mobbing virkelig skal reduseres, må man også se på mobbing som et utslag av noe annet, et symptom på noe som kanskje er verre. Leken speiler virkeligheten. Hvis leken tenderer mot mobbing og trakassering, hva slags virkelighet speiler den? Lever medarbeidere med så store frustrasjoner at mobbing blir det naturlige innholdet i leken? Og er det derfor et feilspor å lete etter mobbere og mobbeofre? Må vi ikke heller se på hvordan vi alle er med på å bygge bedriftskulturer som legger til rette for mobbing?
Linda Pedersen er bedriftsutvikler og cand.paed. Hun driver selskapet L. Pedersen Bedriftsutvikling og arbeider med bedriftskultur som utgangspunkt for forandring. Har utviklet og turnert med foredraget Virus i bedriftskulturen i samarbeid med Mental Helse Norge og medvirkning av skuespiller Karl Sundby.
[Besøk nettside] |
Det er lenge kjent blant oss som arbeider med organisasjonskultur at symptomer ofte oppstår svært langt fra selve årsaken til problemene. Man må altså lete ganske grundig for å nøste opp sammenhengen mellom økt sykefravær og mulige årsaker i bedriftskulturen. På samme måte kan tilstedeværelse av mobbing gi både ledere, tillitsvalgte og verneombudene signaler på at noe annet i bedriftskulturen er galt.
En populær definisjon på bedriftskultur er at medarbeideres handlinger og holdninger skaper bedriftens ”vegger” og at disse ”veggene” igjen bestemmer de ansatte nye handlinger. Et dynamisk samspill, altså, mellom form og innhold. Disse veggene blir etter hvert vanskelige å bytte ut. Vi suges inn i den etablerte kulturen og finner våre egne roller der. Veggene bygges altså av handlinger og holdninger og leken er et speilbilde av det tematiske innholdet. De voksnes lek er godt for bedriften, har vi hørt. Flott, men hva slags lek?
Tilstedeværelse av mobbing på arbeidsplassen opptrer erfaringsmessig gjerne sammen med medarbeideres klage over å ikke bli sett. Å være oversett. Å ikke få medvirke. Dette gjelder ikke nødvendigvis den sosiale del av arbeidsmiljøet. Snarere tvert i mot. Det ser ut som om fredagspils og sosiale treff kompenserer for noe annet og verre: Medarbeidere får ikke brukt sin kompetanse. Dyktige medarbeidere knebles. Å arrangere hyggelige lunsjer eller drikke med sine kolleger kan i høyden bidra til å lufte ut frustrasjoner – ikke løse dem. Kjøp av konsulenttjenester med raske løsninger for øyet, har gjerne tilsvarende effekt. Eksempel er motivasjons-semiarer hvor medarbeidere forventes å bli like engasjerte og motiverte som foredragsholderen, samtidig som de lurer på om de orker å gå på jobb en uke til.
(4.5 2004)