Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Høye jobbkrav gir dårligere psykisk helse
Del artikkelen med venner og kolleger

Avhengig av psykososiale forhold på jobben, påvirkes den ansattes psykiske helse. Bare sett bort ifra de arbeidsledige, har ansatte som føler de har lav kontroll og i tillegg har høye jobbkrav ifølge en svensk undersøkelse dårligst psykisk helse. 

En svensk studie utført ved Universitetet i Lund basert på spørreskjemaer har sett på psykososiale forhold på jobben, arbeidsledighet og selvrapportert psykisk helse. Det kommer fram av studien at det å jobbe med det psykososiale arbeidsmiljøet kan bidra til å gi bedre psykisk helse på befolkningsnivå.

21 % med dårlig psykisk helse 

Av alle de 5180 personene i alderen 18-64 år som deltok i studien, rapporterte 15 % av mennene at de hadde dårlig psykisk helse. 20 % av kvinnene sa det samme.

De som hadde høye jobbkrav og lav kontroll over eget arbeid og de som hadde høye jobbkrav og høy kontroll over eget arbeid kom verst ut av undersøkelsen. Henholdsvis 21 % og 18 % hadde med disse karakterene rundt jobben sin dårlig psykisk helse. 

Blant de som hadde lave jobbkrav var den psykiske helsen noe bedre. Under kategorien lave krav rundt arbeidet, var det 11 % med lav kontroll over eget arbeid, mens 8 % hadde høy kontroll over eget arbeid som hadde dårlig psykisk helse.

50 % av alt sykefravær skyldes psykiske lidelser 

European Network for Workplace Health Promotion (ENWHP), har samlet en rekke verktøy som kan hjelpe for å ta dette på alvor. Disse verktøyene kan brukes i arbeidet med å forebygge stress og skape helsefremmende arbeidsplasser.

Ifølge ENWHP skyldes så mye som 50 % av all sykefravær i EU psykiske lidelser. En undersøkelse EU-kommisjonen gjorde i 1999 viste at så mange som halvparten av Europas 150 millioner ansatte følte at de jobbet under høyt press. Ensformighet, mangel på utfordringer og dårlig kommunikasjon kan også skape følelse av stress. 

For å forebygge følelsen av stress, må arbeidsinnhold, arbeidsorganisering og arbeidsmiljø være gode for den ansatte. Ugunstige sider ved disse kan gi reaksjoner som leder til stress. Dette er en tilstand som kjennetegnes av uro og fortvilelse, og som ofte gir en følelse av at man ikke mestrer.

Konsekvensene av de ansattes psykiske og fysiske helse har gitt utslag i hjertekarsykdommer og fordøyelsesproblemer til psykiske problemer.  

Dobling i antall syke

Arbeidstakere, bedrifter og det offentlige kan spare utrolig mye penger på å ta plager som skyldes dårlig psykososialt arbeidsmiljø på alvor. 

Siden 1990 har man sett en dobling i antall syke. ILO (Den Internasjonale Arbeidstakerorganisasjonen) har anslått at kostnadene rundt folks psykiske plager utgjør 3 % av bruttonasjonalprodukt.

Det som gjør det vanskelig å arbeide med stress, er at det ikke kan besvares og forebygges ved å ta bort ett enkelt problem. Årsakene til stress kan være både personlige trekk, arbeidsforhold – slik som arbeidsmiljø, arbeidsutstyr og arbeidsorganisering – og eksterne faktorer. 

[Les pressemelding fra STAMI]
[Les pressemelding fra STAMI]

oks.com >books
=position:abso

Legg til kommentar

19. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?