Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Enda færre røyker daglig
Del artikkelen med venner og kolleger

Antall dagligrøykende i alderen 16-74 år gikk ned med ett prosentpoeng fra 24 % fra 2005 til 2006. Ikke minst er det færre unge røykere nå. Nå om dagen vises en reklamesnutt fra Røykesluttkampanjen for januar 2007 både på TV2, TV 3 og TVNorge.

 

Hvert år gjennomfører Statistisk Sentralbyrå (SSB) undersøkelser om tobakksbruk. I fjor fant man at 25 % av alle nordmenn i alderen 16-74 år røyket daglig, en fjerdedel av befolkningen. Fra fjoråret har det nok engang blitt færre røykende, ett prosentpoeng ned til 24 % for 2006. Det gikk også ned blant folk som avga svar om at de røykte av og til. I 2005 var det 11%, mens 2006 viste til 10 %.

 

De yngste og eldste røyker minst

 

Det er forskjell i hvor gamle røykerne er, men det er like stor prosentdel fra hvert kjønn - 24 %. Det var imidlertid i aldersgruppen 35 til 64 år at man fant flest dagligrøykere, mens den minste andelen er blant de yngste og de eldste.

 

Rundt 20 % av unge i alderen 16-24 år røykte i 2006 daglig, samtidig som ca 14 % oppga at de røykte av og til. Dette er en nedgang fra 2005, fra henholdsvis 24 og 17 %, men forskjellene er ikke signifikante (med 95 % konfidensintervall).

 

Historisk sett har de unge blitt klokere med årene. Langt færre unge begynner å røyke nå enn på 1970-tallet. Den store reduksjonen man så fram til slutten av 1980-tallet uteble i en del år, samtidig som andelen som røyker av og til økte betydelig fra begynnelsen til midten av 1990-tallet. Imidlertid ser det ut til at utviklingen igjen peker i positiv retning, og den totale andelen unge som røyker er tydelig på vei nedover.

 

Tobakkskampanjen 2007

 

Sosial- og helsedirektoratets Røykesluttkampanje for nyåret, er basert på en miks av to kampanjer som er vist tidligere. Miksen består av filmene ”Hver eneste sigarett skader deg” fra januar 2003 og ”Tobakk dreper” fra oktober samme år. Reklamefilmene kan ha gitt god effekt, i og med at man fra året 2002 til 2003 så en større nedgang i antall røykere enn man noen gang hadde sett før.

 

– Det er flere grunner til at vi sender filmene fra 2003 om igjen. I 2003 opplevde vi en større nedgang i andelen som røyker enn noen gang. Samtidig viser forskningen at det kan være effektivt å vise slike kampanjer om igjen. Nå ved nyttår ønsker én av fire røykere å slutte. Filmene er ett av mange tiltak som vi vet får folk til å stumpe røyken. Både Røyketelefonen 800 400 85, landets leger, røykesluttkurs og en rekke andre tiltak er tilgjengelig for å hjelpe folk til å slutte å røyke, s avdelingsdirektør Kari Huseby til Sosial- og helsedirektoratet.

 

Reklame i TV, Radio, aviser og ukepresse

 

Kampanjen har valgt å endre slutten på noen av filmene, og forsøker heller å fokusere tyngre på hvor man kan få hjelp til å slutte å røyke.

 

Filmene er i januar å se på TV2, TV3, TVNorge, MTV og Discovery. Snutten vil også bli sendt på Radio 1, Kanal 24 og P4. Det annonseres dessuten i Se og Hør og Her og Nå, samt i alle landets aviser.

 

[Les mer i artikkel hos SSB]
[Les mer i artikkel hos Sosial- og Helsedirektoratet]

oks.com >books
oks.com >booksx;> (8.1 2007)

Legg til kommentar

25. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?