Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Pilotprosjekt om risikovurdering
Del artikkelen med venner og kolleger

Som et ledd i den europeiske informasjonskampanjen om risikovurdering starter Arbeidstilsynet et prosjekt rettet mot små og mellomstore bedrifter. Målet er å skape tryggere og sunnere arbeidsplasser.
 
- Det går tre og et halvt minutt mellom hver arbeidstaker i EU som dør av arbeidsrelaterte årsaker. Det blir 167.000 døde i året, sier Jukka Takala, direktør i EU-OSHA.
 
Forebyggende
 
- De fleste av disse ulykkene og sykdommene er mulig å forebygge, og første skrittet for å forebygge dem er å risikovurdere, sier Takala.
 
Manglende risikovurdering på en arbeidsplass kan føre til skader, helseplager og sykdommer, og det vil føre til arbeidstakere som generelt føler seg mindre ivaretatt. Manglende risikovurdering innebærer altså risikabelt arbeidsmiljø fordi virksomheten har latt være å stille spørsmål om hva som kan gå galt.
 
- Hvert femte sekund er en arbeidstaker i EU involvert i en arbeidsulykke som gjør at han eller hun må bli hjemme mer enn tre dager fra jobben, forteller Takala videre. – Vi vil gjøre arbeidsgivere, arbeidstakere og HMS-personell klar over at en ordentlig risikovurdering er nøkkelen til godt helse, miljø og sikkerhetsarbeid.
 
Pilotprosjekt mot små og mellomstore
 
Arbeidstilsynet i år satt i gang et pilotprosjekt med fokus på risikovurdering rettet mot små og mellomstore bedrifter. I år blir det kartlegging av nå-tilstanden i enkeltvirksomheter og i ulike bransjer.
 
I første omgang skal Arbeidstilsynes pilotprosjekt med fokus på risikovurdering i små og mellomstore bedrifter gjennomføres i Østfold og Akershus, Oslo og Vestlandet. Men allerede til neste år vil prosjektet være landsomfattende.
 
Prosjektet ønsker å bygge på arbeidsplassens kunnskap om egen risiko. Vi vil bidra med kompetanse og huskelister som verktøy for å gjennomføre en helhetsvurdering av arbeidsmiljøet.
 
Gjør det enkelt
 
En risikovurdering av arbeidsplassen bør ikke være vanskelig. Ved hjelp av enkle spørsmål og sjekklister vil gi svar på en rekke utfordringer.
 
Kjernen i vurdering av risiko består av tre enkle spørsmål:
- Hva kan gå galt i vår bedrift?
- Hva kan vi gjøre for å hindre dette?
- Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer?
 
Bedriftens HMS-rådgiver eller bedriftshelsetjeneste vil ofte kunne bistå hvis det er forhold som er uklare på din arbeidsplass. I tillegg gir Arbeidstilsynet råd på sine nettsider, og mange bransjeforeninger tilbyr egne bransjespesifikke kontrollskjemaer.
 

Legg til kommentar

28. mars, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?