Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Ledsagerbevis billigere enn først antatt
Del artikkelen med venner og kolleger

 

Samferdselsdepartementet har regnet seg fram til at kostnadene ved å innføre ledsagerbevis for transportselskapene er overraskende lav.
 
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) initierte departementet til å finne ut hvor mye det ville koste å innføre dette som en obligatorisk ordning for transportselskapene, skriver FFO.
 
Hvis innføringen gir 50 % rabatt, ville det ikke kostet mer enn rundt en halv million kroner. Hadde man gått for full rabatt, 100 %, ville det derimot kostet 5,6 millioner.
 
- Dette er så billig at vi mener det nå ikke lenger er noen gode argumenter for ikke å innføre krav om aksept av ledsagerbevis på alle transportmidler, sier Jarl Ovesen, assisterende generalsekretær i FFO på organisasjonens nettsider.
 
Frivillig innføring
 
Både NSB, Flytoget og noen busselskaper har vært tidlig ute og innført ordningen alt. Men fremdeles er det altså frivillig om selskapene vil gjøre det.
 
For eksempel har det store transportselskapet Ruter valgt å ikke innføre en slik ordning. Det er derfor høyst uforutsigbart om man får ha med ledsager når man skal ut å reise, og det var utgangspunktet for at FFO tok saken opp med Samferdselsdepartementet.
 
FFO ønsker ledsagerbevis på fly
 
Organisasjonen har ytret ønske om at dette også må gjelde på fly, men det har ikke kommet med som del av utredningen. I Canada har en høyesterettsdom nylig slått fast at funksjonshemmede som trenger det ikke skal betale for ledsager i fly.
 
- Vi mener Norge ikke kan være dårligere enn Canada på dette området, og har tatt saken opp med politisk ledelse i samferdselsdepartementet, sier Ovesen. FFO vil nå jobbe videre med denne saken overfor myndighetene.
 
Universell utforming utsatt
 
I tillegg kom nyheten om at forskriften om universell utforming på busser er forsinket. Det var planlagt at forskriften som gjelder forstads- og ekspressbusser skulle trå i kraft ved årsskifte, men Miljøverndepartementet melder at arbeidet har tatt lengre tid enn ventet. FFO har tidligere kommet med sterke innvendinger til forslaget.
 
- Vi håper forsinkelsen skyldes at departementet nå tar de innspillene FFO kom med i sin høringsuttalelse til seriøs vurdering, sier rådgiver Berit Therese Larsen i FFO. 
 
- Vi mener at forslaget i stor grad beskriver tilgjengelighetskrav kun for bevegelseshemmede, og ikke krav om universell utforming for alle reisende. Derfor ba vi departementet om å trekke forslaget, og heller komme med et nytt som tar hensyn til alle reisende med en funksjonshemning, sier Larsen.
 

Legg til kommentar

19. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?