Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Bedre tilrettelegging på arbeidsplassen
Del artikkelen med venner og kolleger

Daglig er flere tusen borte fra jobb på grunn av sykdom og lidelser. NAV har sammen med Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet utarbeidet en ny veileder som ser på arbeidsgivers ansvar for å tilrettelegge for ansatte med helseplager.
 
Veilederen ”Forebygging og oppfølging - to sider av samme sakbeskriver arbeidsgivers ansvar for tilrettelegging og sykefraværsoppfølging, arbeidstakers medvirkningsansvar og aktivitetsplikt, samt myndighetenes rolle.
 
Ansvar for å tilrettelegge
 
En arbeidsgiver har ansvar for å legge til rette for arbeidstakere med helseplager og skal følge opp sykefravær. I tillegg til å være lovpålagt understreker etatene at oppfølging og tilrettelegging både er lurt og lønnsomt. Et lavt sykefravær reduserer kostnadene for bedriften.
 
For en arbeidsgiver gjøres dette enklest ved hjelp av gode rutiner, hensiktsmessig organisering og kunnskap om hvilke muligheter som finnes. Dette gir veilederen råd og tips om til ledere og arbeidsgivere.
 

Legg til kommentar

16. april, 2021
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?