Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Frykter NAV-krise
Del artikkelen med venner og kolleger

FFO er bekymret for at NAV-reformen vil lide som følge av at arbeidsminister Hanne Bjurstrøm først tiltrer ved årsskiftet. Samtidig trekker de seg fra NAV-samarbeidet i protest mot manglende reell brukermedvirkning.
 
Frem til 1. januar 2010 vil Rigmor Aaserud vikariere som arbeidsminister ettersom den nye Hanne Bjurstrøm fortsatt vil delta i de internasjonale klimaforhandlingene for Miljøverndepartementet. Dette bekymrer FFO som er redd for at NAV-reformen vil tape på denne ordningen.
 
I et intervju med NRK påpeker assisterende generalsekretær Jarl Ovesen i FFO at utfordringene står i kø for NAV i tiden frem mot jul, og at man for å finne gode løsninger er avhengig av en departementsleder som holder trykket oppe.
 
– Her er det mange problemer i dag, og de kan forsterkes utover høsten. Da trenger vi en statsråd som står klar til å rydde opp, sier han.
 
Trekker seg fra NAV-samarbeid
 
- FFO ønsker ikke å delta i et arbeid hvor man ikke tar hensyn til brukernes behov og der brukermedvirkningen legitimerer et system vi mener ikke er egnet på området. Det sier generalsekretær Liv Arum i FFO som er svært misfornøyd med de nye anbudsprosessene for anskaffelse av hjelpemidler. Nå trekker funksjonshemmedes organisasjoner seg ut av samarbeidet med NAV på hjelpemiddelområdet i protest mot manglende reell brukermedvirkning. 
 
Anbudssystemet for innkjøp av hjelpemidler som rullestoler og høreapparater vil i følge FFO favorisere de store, internasjonale selskapene, noe som i følge FFO verken brukere eller bedrifter på hjelpemidler i Norge er tjent med. For brukerne vil det bli vanskeligere å få individuelt tilpassede løsninger når tjenestene og verktøyene er kjøpt inn over et anbud der pris er viktigste faktor.
 
Som følge av størrelsen på anbudene vil dette også ekskludere mange mindre leverandører ettersom deres omsetning ikke vil bil tilstrekkelig. Dermed frykter FFO at konkurransesituasjonen i markedet vil bli mindre og produktspekteret bli begrenset.
 

Legg til kommentar

17. mai, 2022
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?