Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Godkjenningsordningen for BHT
Del artikkelen med venner og kolleger

Av 239 søknader om godkjenning er kun 129 blitt akseptert. Flere BHTer rådes til å bruke muligheten gjennom en overgangsperiode på 3 år til å bygge opp en fullverdig tjeneste.

Hvis en BHT har fått avslag på søknaden kan de som regel drive mens klagen behandles. Noen av de 110 søknadene som ikke er godkjent har kommet som følge av sammenslåinger mellom to BHTer.

Krever mye dokumentasjon

Godkjenningsenheten opplever BHTene som positive og imøtekommende, men ofte stopper søknaden for flere BHTer som en følge av manglende dokumentasjon og bedre beskrivelser. Dette er nødvendig for at Arbeidstilsynet skal gå god nok innsikt i driften. Godkjenningsenheten opplyser om en saksbehandlingstid på 2 til 4 måneder.

Kontrollerer bedrifters BHT

Ved kontroll av virksomheter vil Arbeidstilsynet undersøke om BHTen som er tilknyttet bedriften. I tillegg spør de etter dokumentasjon på BHTs arbeid (planer og rapporter) for å kunne kontrollere om arbeidsgiver bruker BHT i henhold til forskriften. 

I første halvår 2010 er det ikke gitt pålegg om godkjent BHT hvis virksomheten har vært tilknyttet en BHT som har søkt om godkjenning eller som ventelig vil søke om godkjenning. BHTene som er ventet å søke bør imidlertid sette i gang søknaden innen rimelig tid, da virksomheter som er tilknyttet disse vil få pålegg om å skaffe seg godkjent BHT.

Informasjonssidene til Arbeidstilsynet finner du her.


Legg til kommentar

16. april, 2021
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?