Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Støy på arbeidsplassen
Del artikkelen med venner og kolleger

Arbeidstilsynet får ofte meldinger om hørselskader som følge av støy på arbeidsplassen. Spesielt utsatt er ansatte innen industri, bygg- og anlegg, transport og lagring, samt forsvaret. Flere meldinger fra flyplassen Værnes førte til ekstra tilsyn av arbeidsplassen.

I Europa er hørselstap som følge av støy på arbeidsplassen den mest vanlige arbeidsrelaterte sykdommen. Også i Norge får Arbeidstilsynet inn mange meldinger om hørselsskader.

Det er arbeidsgivers ansvar å beskytte de ansatte mot støyskader. Det innebærer at man må gjøre en risikovurdering samt utføre målinger dersom det er usikkerhet i forhold til graden av støy. Dersom støyen overgår grensene i støyforskriften må nødvendige tiltak iverksettes og arbeidstakere skal få tilbud om helseundersøkelse med hørselskontroll.

Uhelbredelig skade

En hørselskade oppstå ved at man stadig utsettes for sterk støy eller ved impulslyd. Langvarig støybelastning vil redusere hørselen gradvis. Det første symptomet er som regel at evnen til å høre høyfrekvente toner blir svekket. Dersom det ikke gjøres noe for å redusere støynivået kan skaden utvikle seg videre, og det vil bli vanskelig å høre lyder i de lavere frekvensområdene. Hørselstap forårsaket av støy er uhelbredelig.

Impulslyd er meget sterk og kortvarig støy, slik som eksplosjoner, slaglyd, skudd fra gevær, boltpistol, spikerpistol og lignende. Regelverket setter en grense på 130 dB (C) PEAK for impulslyd i en normal arbeidssituasjon. Impulslyd kan gjøre umiddelbar og uopprettelig skade på hørselen, både i form av hørselstap og kronisk øresus (tinnitus).

Kontroll på Værnes

Noen arbeidsplasser er mer utsatt for støy enn andre. Industri, bygg- og anlegg, transport og lagring, og forsvaret er de næringene som melder flest støyskader til Arbeidstilsynet. 95 % av de innmeldte støyskadene gjelder menn.

Arbeidstilsynet mottok for en tid tilbake en rekke meldinger om støyskade ved SAS Ground Services Norway Værnes. Meldingene gjaldt personal som jobbet i bagasjehallen, og Arbeidstilsynet bestemte på bakgrunn av disse å gjennomføre tilsyn.

Støymålinger gjort på arbeidsplassen i 2010 av Avinor viser at støynivået på en normal arbeidsdag i gjennomsnitt lå over 80 dB. I tillegg ble øver terskelverdi på 130 dB overskredet.

SAS SGS har jobbet bevisst med fokus på støy, men rutinene med f.eks. bruk av hørselvern har vært for dårlige. Flere tiltak er under vurdering for å redusere støyen for de ansatte.

Arbeidstilsynet ga pålegg til SAS SGS om å iverksette tiltak for å redusere støybelastningen for ansatte i bagasjehallen til et fullt forsvarlig nivå med fokus på arbeidsutstyret og utførelsen av arbeidet. Det ble også gitt pålegg til Avinor om å sette i verk tiltak spesielt rettet mot støykildene og ved at lokalet utstyres med lydabsorbenter slik at etterklangstiden blir redusert.

[Les pressemelding fra Arbeidstilsynet]


Legg til kommentar

15. oktober, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?