Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Denne jula gir rekordshopping
Del artikkelen med venner og kolleger

Jula ringes inn med tidenes juleshopping, skal vi tro ekspertenes rapporter. Og det til tross for økonomisk uro.

En fersk rapport fra Nordea tilsier at de fleste nordmenn har som mål å øke juleshoppingen i år.
 
Hele 4855 kroner kommer hver og en av oss nordmenn til å bruke på julehandlingen. Det er en økning på åtte prosent fra i fjor.
 
God privatøkonomi tillater shopping
 
At nordmenns privatøkonomi ikke er under  den sterkeste skyts i nærmeste fremtid, kan være en av grunnene til de åpne lommebøkene. Det tror i alle fall forbrukerøkonom Chrisitine Warloe i nettopp Nordea.
 
- I fjor var det rekordkaldt og mange var bekymret for økte strømpriser. Årets fravær av strømprisdebatt og få utsikter til rentehevinger er med på å bidra til at man lar jul være jul, mener Warloe overfor VGNett.
 
Hun støttes av seniorøkonom Roger Bjørnstad i Econ Pöyry. Han mener også at nordmenns privatøkonomi tåler det:
 
- Vi har relativt gode fremtidsutsikter. Men det er klart at også vi er sårbare dersom bankenes renter stiger og det vil bli vanskeligere å få utlån. Da vil husholdningene knipe igjen på pengepungen. Men alt i alt har vi det relativt trygt her oppe i nord, sier han til nettsiden.
 
Geografisk shoppingfest
 
Gjennomsnittet ligger altså på 4855 kroner, og det er enkelte landsdeler som trekker mer opp enn andre.
 
På Sørlandet har man lettere for å kjøpe de store gavene. Her er planlagt snitt helt oppe i 5206 kroner, mens nordnorske gaver kjøpes for 4257 kroner. Sørlandet og Østlandet er også landsdelene der befolkningen planlegger sterkest vekst i forbruket.
 
Positive forventninger i USA
 
Ser vi ut fra vårt eget land og til landet hvor stort er større enn størst, er det også her positiv innstilling til å fortsette kjøpefesten.
 
Amerikanerne er nemlig forventningsfulle til fremtiden. Før helgen hadde USA det de kaller ”Black Friday”, altså fridagen mellom thanksgiving og vanlig helg. Denne fredagen hadde kjøpesentre og butikker spesialtilbud amerikanerne ikke kunne dy seg for å hamstre inn. Amerikanerne har nemlig aldri handlet så mye på denne dagen tidligere.
 
Den månedlige forbrukertillitsindeksen fra konjunkturinstituttet Conference Board viser at rekordomsetningen fredag kanskje ikke var et blaff. Indeksen kom inn på 56 poeng, hvilket var en kraftig oppgang fra oktobers 40,9 poeng.
 
Dette resultatet var sterkere enn det analytikerne hadde sett for seg, noe som gjorde seg gjeldende både på Oslo Børs og Wall Street. Begge stiger noen promillepoeng på nyhetene.
 
t

Legg til kommentar

18. januar, 2022
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?