Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Gå til jobben!
Del artikkelen med venner og kolleger

Synes du det blir lange dager på jobben, kanskje du kunne tenke deg en spasertur i det fine været?  Arbeiderpartiet har løsningen, hvis du går eller sykler til jobben skal du kunne trekke fra tiden du bruker på arbeidstiden. Dette er et av flere forslag Arbeiderpartiet nå ber Regjeringen utrede for å få nordmenn i bedre form.

Et tiltak som får  folk til å bruke bena til og fra jobb vil ha stor effekt på folkehelsen mener Ap. De mener spaser- eller sykleturen til jobb vil holde folk i jobb lenger og redusere behovet for tidlig pensjonering.
-           Skal velferdsstaten overleve, må vi gå over fra reparasjon til forebygging, sier nestleder i Sosialkomiteen Bjarne Håkon Hanssen (Ap) til VG.

Bruker kroppen mindre
For det er ikke noen tvil om at vi blir mer stillesittende i hverdagen. Andelen arbeidstakere med stillesittende arbeid er i perioden  1974 til 1997 økt fra ca 20 prosent til ca 40 prosent hos menn og fra 10 til 30 prosent blant kvinner. Vi blir stadig fetere også, voksne menn har blitt 9 kilo tyngre siden 60 årene. Kvinner gikk ned i vekt i begynnelsen av 70 årene, men har vist samme økning som mennene etter 1980. Vernepliktige gutter ble 3,2 kg tyngre fra 1983 til 1997, mens gjennomsnittshøyden var stabil.

Reisevaner
Det kan virkelig se ut som om vi trenger en slags gullerot for å endre reisevanene våre her i landet. I for eksempel Oslo og Akershus skjer bare 4,5 prosent av alle arbeidsreiser med sykkel for hele året sett under ett. Selv i toppsesongen for sykling til jobb, som vi nå er inne i, skjer ikke mer enn 7 prosent av disse reisene med sykkel. Andelen sykkelreiser i Norge ligger betydelig lavere enn i de fleste andre land det er naturlig for oss å sammenligne oss med.
Bilen derimot, den er vi veldig glad i. Halvparten av alle bilreiser er kortere enn 5 kilometer. En tredjedel av alle bilreiser er kortere enn 3 kilometer. Halvparten av reiser under en kilometer foregår med bil.
Reise kollektivt det er først et alternativ for reiser over 2 til 3 kilometer. Noe som skulle vise et potensial for å overføre korte reiser fra bil til sykkel.

Legge til rette for føtter og sykler
En av årsakene til at ikke flere bruker bena eller sykkelen til jobb er at det ikke er lagt godt nok til rette for fotgjengere og syklister i trafikken. Men i følge Transportøkonomisk institutt (TØI) er dette noe som virkelig vil lønne seg. Nytten av å legge til rette for fotgjengere og syklister er anslått til å være minst 4 til 5 ganger høyere enn kostnadene. I regnestykket har man tatt med de samfunnsøkonomiske konsekvensene av økt sykkelbruk, ut fra innlagte forutsetninger om helseeffekter og økning i gang- og sykkelreiser.
Men det vil koste å legge til rette, 1 milliard kroner per år i 10 år er hva TØI anslår det er behov for å investere i gang- og sykkelveinettet.

Formidabel helseeffekt
Arbeiderpartiet mener Regjeringens folkehelsemelding ”Resept for et sunnere Norge” må inneholde konkrete tiltak på flere områder. Ett eksempel er at noen bedrifter prøver ut en modell med gang- sykkeltid til og fra jobb i arbeidstiden.
-           Det må åpenbart har en tidsbegrensning. Vi kan ikke bruke fire timer hver vei. Dette avhenger av at noen bedrifter har lyst til å prøve det ut for å teste effekten sier Hanssen og påpeker at partene i arbeidslivet må bli enige om spillereglene.
Hanssen argumenterer med at fysisk inaktivitet er vår tids og fremtidens største helseutfordring. En rekke sykdommer som nå øker kraftig i omfang, har direkte sammenheng med at folk flest beveger seg for lite.
-           Hvis store deler av det norske folk hadde gått til og fra jobb ville det gitt en formidabel helseeffekt.


Legg til kommentar

26. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?