Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Arbeidslivstelefonen blir permanent!
Del artikkelen med venner og kolleger

Telefon for Arbeidslivet har i tre år gitt mennesker i vanskelige arbeidssituasjoner muligheten til å få gode råd over en telefonsamtale. Det har vist seg å være et stort behov for en tjeneste med lav terskel, og endelig er det politisk flertall for videre drift.

Regjeringspartiene har med støtte fra Fremskrittspartiet gått inn for videre finansiering av Telefon for Arbeidslivet.  Tidligere har også Arbeiderpartiet og SV støtte videre drift, og alt ligger derfor til rette for at arbeidslivstelefonen får fortsette.  Prosjektleder Bente Tangen håper dette nå blir permanent.
-           Jeg håper at dette blir permanent. Det å søke midler fra år til år er en håpløs situasjon å forholde seg til, sier Tangen.

En suksess
I løpet av oktober i år passerte arbeidslivstelefonen 2000 samtaler siden oppstart i april 2002.  Behovet for telefonen har vist seg å være stort, noe som allerede etter ett år førte til utvidelse av åpningstiden.  I dag er telefonen åpen mandag til fredag mellom 8.30 og 16.00. 
-           Telefon for Arbeidslivet skal være et lavterskeltilbud, og hit ringer folk om både små og store problemer i arbeidslivet, sier Bente Tangen.

Tjenesten har blir i en evaluering av Econ Analyse betegnet som en suksess.  Allikevel har man ved slutten av hvert år levd i uvisse om tjenesten vil være på budsjettet for neste år.  I år toppet det seg med forhandlinger utover nyåret.  Denne situasjonen håper man nå å unngå i fremtiden.
-           Dette svaret har vi ventet lenge på! Til tross for en svært god evaluering og mye positiv omtale, har fremtiden vært usikker til det siste. Nå er vi bare glade, og arbeidet med å åpne en linje til, slik at flere kan nå oss, kan settes i gang. For hver ny som ringer oss, får vi  høre at dette er en kjempeviktig tjeneste, sier Tangen i sitt nyhetsbrev.

Økende behov
Behovet for arbeidslivstelefonen har i løpet av dens levetid økt.  Stadig flere finner frem til tjenesten, og innringene kommer fra hele landet.  Den lave terskelen gjør at man kan ringe inn om så vel små som store  problemer.
-           I kategorien små problemer plasserer jeg spørsmål om lønn, overtid, feriepenger mm, mens i kategorien alvorlige problemer plasseres mobbing, trakkasering og utst&os


Legg til kommentar

21. mai, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?