Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Sykefravær

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

Tall fra statistisk sentralbyrå viser at sykefraværet gikk ned fra 7,4 til 7,3 prosent fra 1. kvartal 2006 til 1. kvartal 2007. Sykefravær er blitt et omfattende samfunnsproblem, og har de siste årene fått stor plass i den politiske debatten her i landet.

Arbeidsplassen er den viktigste arenaen når det gjelder å redusere sykefravær og forebygge utstøting fra arbeidslivet. Dårlige psykososiale forhold, belastninger og vantrivsel på jobb kan være med på å gi økt sykelighet og dermed mer sykefravær. Av hensyn til arbeidsmiljø, økonomi og helse er både ansatte og ledelsen tjent med et så lavt sykefravær som mulig.

Fra 1. mars i år trådde nye regler i kraft for oppfølging av sykmeldte. Arbeidsgiver har hovedansvaret for tilrettelegging og oppfølging av sykmeldte på arbeidsplassen. Dette ansvaret er nå blitt forsterket, samtidig som det stilles økt krav til mer aktivitetsorienterte tiltak tidligere i sykemeldingsperioden.

For å forebygge langvarig sykefravær, er det viktig å starte tidlig for å finne løsninger som hindrer dette. Undersøkelser viser at mennesker som opplever høy grad av arbeidsglede i langt mindre grad har sykefravær enn de som sliter med motivasjon og tilfredshet på jobb.

Det kan ofte vise seg nødvendig å forandre hele "organisasjonen" for å få til varig reduksjon av belastninger og sykefravær blant de ansatte. Bedrifter som har arbeidet med aktive tiltak for å bedre arbeidsmiljøet kan vise til positive resultater når det gjelder sykefraværet.

Da Arbeidslivstelefonen startet opp hadde vi mange samtaler med innringere som var sykemeldt, og hadde gått i flere måneder uten å ha blitt kontaktet av noen på jobben. Disse samtalene har vi ikke lengre, og årsaken til det mener vi er de nye sykemeldingsreglene som kom for tre år siden, og som blant annet er blitt fulgt opp med de nye reglene som trådde i kraft 1. mars i år. 

Vi ser nå positive tendenser til at flere ledere er etter hvert blitt mer opptatt av å få ned sykefraværet i bedriften, og at oppfølging av den sykemeldte tas på alvor.


Sykefravær

14. august, 2007

Sigrunn

Kjempespennende å høre. Det viser at tiltakene fungerer, noe som er helt essensielt for å få folk raskere tilbake i jobb!

Sykefravær

14. august, 2007

Bjørnar

Oppfølging er helt klart viktig for et kortere sykeforhold. Ved å føle at man fyller et behov er det enklere å motivere seg for å komme seg videre fra plagene. Samtidig tror jeg at også det at det er svært få arbeidsledige nå gjør det vanskeligere for en arbeidsgiver å la ansatte være lenge ute, uten noen form for oppfølging.

Sykefravær

15. august, 2007

Bjørg

Mange ledere tar tak i dette, men jeg tror at arbeidstakere som kollegaer kan gjøre mye i en slik første kontaktperiode. Hva er vel ikke bedre enn en venn som bryr seg?

Sykefravær

15. august, 2007

Hans O.

Langvarig sykefravær kan for mange være starten på en uføretrygd - masse statistikk sier at man mangedobler risikoen for å aldri komme tilbake på arbeidsplassen ved fravær over 8 uker. Tenk, kun 8 uker! Derfor er de resultatene som Arbeidslivstelefonen her viser så utrolig viktig, og noe jeg vil ta med videre i mitt arbeid.

Sykefravær

15. august, 2007

Kenneth

Flotte resultater og noe jeg håper man griper fatt i ved videre arbeid om IA og sykefraværet. At man skal gå flere måneder som syk uten å høre noe fra arbeidsplassen er ille, og hører ikke hjemme i noen bedrift.

Legg til kommentar

28. mars, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?