Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Et godt og trygt arbeidsmiljø

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

Det å ha en god og trygg arbeidsplass viser seg å være noe av det som verdsettes høyest i arbeidslivet. I flere arbeidsmiljøkartlegginger kommer det frem at dette er viktigere enn lønn for en god del mennesker.

De siste årene har det vært et økende fokus på HMS i norsk arbeidsliv. Det har tatt tid å implementere dette i virksomhetene. Prosessen med å overbevise bedriftene om at godt HMS-arbeid er lønnsomt har tatt noe tid, men går absolutt rette veien. I tillegg har myndighetene gjort sitt bl.a. i form av internkontrollforskriften og oppdatert arbeidsmiljølov. I tillegg har flere bedrifter skjerpet sitt HMS-arbeid som et krav i diverse sertifiseringer som ISO og EMAS.

Det er forholdsvis enkelt å forholde seg til glatte gulv, støv, støy, vibrasjoner og andre fysiske arbeidsmiljøfaktorer. Ved hjelp av vernerunder og tekniske målinger er slike forhold lette å identifisere, og i de fleste tilfeller finnes det også grenseverdier og administrative normer for hva men anser som helseskadelig. Er eksponeringen utover det anbefalte skal man først forsøke å redusere kilden, der dette ikke er mulig blir det pålagt bruk av personlig verneutstyr.

Men en arbeidsplass består av mye mer enn fysiske faktorer. Det å trives på jobben er utrolig viktig for de aller fleste av oss. Det å ha en leder som har fokus på de ansatte og verdsetter den enkelte medarbeider og å ha kolleger som viser respekt og omsorg for hverandre, er faktorer som ikke kan verdsettes høyt nok. Utfordringen er hvordan man overvåker, vurderer og korrigerer denne delen av arbeidsmiljøet. Hva er grensen for helsefare, hvordan fjerner eller reduserer man kilden, finnes det personlig verneutstyr mot mobbing?

Inntil noen lager et Trivselometer kan vi bruke noen av de kartleggingsverktøyene som allerede finnes i dag, slik som spørreskjemaer, intervjuer, medarbeidersamtaler o.l. Det er ikke kartleggingen i seg selv som er vanskelig, heller ikke det å identifisere ”problemet”. Det er tiltaket det ofte stopper ved. Det er en helt annen juridisk problemstilling å bli kvitt en farlig leder enn å montere et deksel rundt en roterende aksel.

Vi på Arbeidslivstelefonen mener det er bedre å forebygge enn å behandle. Har man et godt arbeidsmiljø i dag bør man gjøre alt man kan for å beholde det slik. Benytt gjerne eksterne aktører som NAV gjennom IAavtalen og en bedriftshelsetjeneste. Sørg for at vernetjenesten får jobbe i henhold til forskriften om verne- og helsepersonale. Sørg for at arbeidet er systematisk, og ikke preget av skippertak når krisen allerede er et faktum.

Dersom du ønsker endring må du si fra, gjør du ikke det skjer det heller ingen ting.


Legg til kommentar

19. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?