Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Stress ned før sommerferien

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

Sommerferien står for døren og på mange arbeidsplasser er det hektisk aktivitet med å få ferdig arbeidsoppgaver, ferielister og annet før sommeren.

Hjemme planlegger vi ferieturen, steller i hagen og vil gjerne rekke å male gjerdet også før vi reiser. Hvem har vel ikke opplevd å ha hvilepuls på nærmere 100 de siste dagene på jobb før ferien, med en lang ”måbaregjøredetteogsåliste”.

Alt skal gjøres før ferien, både hjemme og på jobb! For etterpå er sommeren veldig snart over og høstens planer og gjøremål på jobben står i kø, og så er det for seint å male, eller for mye regn—ja det er så mye som kan komme i veien.

For å komme i havn med alt, er det tre ting som gjelder: tempo, tempo, tempo.

Og så ENDELIG FERIE!

Har du opplevd å dra til syden med glede og forventning rundt deg, men med et hode fullt av: ”Har jeg husket på” setninger:

”Jeg lovde han en mail,…, har jeg husket fraværsregistreringen, har jeg bedt kollegaen å vanne plantene?” Og andre varianter av dette

Tankene om alt som ikke er gjort, følger med, de vil ikke gi seg. Kanskje sender

du en tekstmelding til kollegaen og ber han vanne planten, kanskje sender du mailen du lovde fra telefonen din og kanskje logger du deg på fra hjemmedataen og registrerer at du er på ferie.

Og så får du fred til å sige inn i feriemodus, der kroppen litt etter litt venner seg til at dagene ikke er fylt av ”Må bare og skulle bare..” men av å være i nuet og bruke tid på de små ting uten å ha dårlig samvittighet for å være tiltaksløs.

For det er jo slik for de fleste av oss, at etter en kraftanstrengelse vil kroppen kreve en gåsakteaksjon.

Om vi er ikke er lydhøre for kravet, vil trettheten kunne vare lenger. Mantraet må være: Hvil— det er det ferien er til for. Hvil lenge nok til at du våkner til liv på ordentlig—til at du gleder deg til å tilbringe en dag i Vannland eller på sjørøverskip med ungene. Hvile og rolige aktiviteter fyller batteriet og gir overskudd og glede.

Mange velger å ta med seg jobben på ferie, siden den er så lett tilgjengelig i pcen eller i smarttelefonen. De føler glede over å være nødvendige for bedriften og overser kroppens signaler om at det er på tide å bremse.

Vi har snakket med mange som har trosset dette over tid. Av disse sliter de fleste

med søvn og konsentrasjon. Mange er også triste og har lite tro på seg selv. De er utbrente eller på god vei dit.

Å lære å kjenne kroppens signaler og bremse litt før, ville kanskje ha hjulpet de til å fylle batteriet i stedet for å tappe det.

Hvis du kjenner deg igjen i dette som er skrevet, utfordrer jeg deg til å gjøre en forandring før denne sommerferien.

  • Lag ”måbaregjøredette ogsålisten” noe tidligere og beregn litt mer tid enn du tror på de enkelte oppgavene.
  • Skill godt mellom må og børting. Prioriter måting og saker du trenger å kommunisere med andre.
  • Børtingene vil i mange tilfeller kunne vente til etter sommeren.
  • Meld fraværet i Outlook med en gang ferielistene er gjort kjent.
  • Prøv de siste tre dagene å ikke haste til kantina eller printeren eller til neste pasient, men lat som du allerede har ferie. Da kommer du deg i ferietakten noen dager på forhånd, og det gjør godt.

Og så er det en god begynnelse til å lære å LYTTE TIL KROPPEN!


Legg til kommentar

23. oktober, 2017
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?